Zasady recenzowania artykułów
Procedura recenzowania artykułów odbywa się zgodnie z zaleceniami opublikowanymi w broszurze Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, Warszawa 2011.
- Autorzy, nadsyłając artykuł, wyrażają tym samym zgodę na proces jego recenzowania.
- Artykuły w ciągu 30 dni od nadesłania poddawane są ocenie formalnej przez Redakcję. Teksty zaakceptowane odsyłane są do recenzji. Oceniane są zawsze przez dwóch recenzentów zewnętrznych z obszaru badawczego zgodnego z przedmiotem opracowania, którzy nie są członkami Redakcji pisma.
- Wyboru recenzentów dokonuje Redakcja czasopisma.
- Recenzje mają formę pisemną. Wzór recenzji umieszczony jest na stronie internetowej czasopisma.
- W przypadku tekstów powstałych w języku obcym co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej z kraju innego niż narodowość autora artykułu.
- Artykuły nie są wysyłane do recenzentów z placówki afiliowanej przez autora.
- Recenzje sporządzane są w trybie double-blind review. Autor nie pozna nazwisk recenzentów, a recenzenci – nazwiska autora.
- Recenzenci dokonują oceny tekstu w ciągu 60 dni.
- Recenzję zawierającą uwagi krytyczne i sugestie redaktor kieruje do autora, który dokonuje wymaganych poprawek.
- Autor ma 21 dni na dokonanie poprawek i przekazanie Redakcji ostatecznej wersji tekstu. W razie nie dotrzymania tego terminu, redakcja może przesunąć artykuł do kolejnego tomu.
- Artykuł po poprawkach, jeśli ich zakres był znaczący, może być ponownie kierowany do recenzenta w celu akceptacji.
- Ostateczną decyzję o opublikowaniu artykułu podejmuje redaktor. Warunkiem przyjęcia artykułu do publikacji są dwie pozytywne recenzje.
- Dopuszcza się polemikę autora z recenzentem (w przypadku krytycznych uwag recenzenta dotyczących kwestii merytorycznych).
- Jeśli autor nie akceptuje ocen recenzentów, może poprosić o wycofanie artykułu.
- Lista recenzentów współpracujących z Redakcją publikowana jest na stronie internetowej czasopisma.